مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن در کاربردهای متفاوتی می‌تواند به کمک صنعت بیاید. برای مثال در صنعت کشاورزی می‌توان از مخازن پلی اتیلن بعنوان تانکر آب استفاده کرد.

اگر قصد خرید تانکر آب یا مخزن آب را دارید، جای درستی آمده‌اید! ما در این راهنمای جامع همه چیز را درباره انواع مخازن پلی اتیلنی آب و همینطور مواردی که باید در هنگام خرید منبع آب در نظر داشته باشید، پوشش داده‌ایم. چنانچه بعد از مطالعه این توضیحات، سوالی درباره نحوه خرید مخزن پلی اتیلن داشتید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما در ارتباط باشید. قیمت تانکر آب در ابعاد، لیتراژ و شکل‌های مختلف با یکدیگر متفاوت اسست که باید با تماس از قیمت آنها مطلع شوید.

 

هرآنچه که باید درباره خرید تانکر آب بدانید

تانکر آب که با نام‌های دیگری مانند منبع آب یا مخزن آب شناخته می‌شود، در واقع ظرفی مناسب برای نگهداری آب و سایر مایعات است. از آنجایی که سال‌هاست با مشکل کمبود آب مواجه هستیم، استفاده از این نوع مخازن برای ذخیره آب، بسیار رایج‌تر شده است. تانکرهای آب این امکان را به ما می‌دهند که حجم زیادی از مایعات را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنیم تا در روزهای کم آبی یا شرایطی که دسترسی به آب شهری ممکن است نیست، از آنها استفاده نماییم.

 

انواع مخازن آب در سایزها و لیتراژهای مختلفی تولید می‌شوند. چرا که علاوه بر مصرف خانگی، برای صنایع متعددی از جمله کشاورزی و دامداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرقی نمی‌کند که قصد خرید منبع آب برای آپارتمان را دارید، یا می‌خواهید یک منبع آب برای باغ تهیه کنید؛ در هر صورت توضیحاتی که در ادامه درباره خرید منبع آب پلی اتیلن به شما می‌دهیم، به کارتان خواهد آمد. درباره نحوه برآورد لیتراژ مورد نیاز برای تانکر آب ساختمان یا منبع آب برای پمپ هم در مقالات منتشر شده در سایت توضیح داده‌ایم..

 

چه نوع مخزن آبی بخریم؟

احتمالاً مهم‌ترین سوالی که ذهن شما را مشغول کرده این است که کدام یک از انواع مخازن آب برای کار شما مناسب است. توجه داشته باشید که مواد و متریال‌های مختلفی در ساخت انواع تانکر آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پلی اتیلن گرفته تا حتی بتن و فولاد! اما اینکه هرکدام چه ویژگی‌ای دارند و کدام جنس منبع آب مناسب کار شماست، نیاز به بررسی بیشتری دارد.

 

به طور رایج برای نگهداری انواع مایعات سیالات، می‌توانید از انواع مخزن ذخیره آب پلی اتیلن (پلاستیکی)، منبع آب فلزی (ورق‌های گالوانیزه)، تانکر آب استیل، مخازن سیمانی، بتنی و همینطور فایبرگلاس استفاده کنید. اما با توجه به ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعف هرکدام، که در ادامه به تفصیل به آنها خواهیم پرداخت، تانکر آب پلاستیکی نسبت به سایر انواع مخازن آب، برتری‌های قابل ملاحظه‌ای دارد. خصوصاً برای خرید منبع ذخیره آب ساختمان، بهترین گزینه مخازن آب پلی اتیلن است. در ادامه راجع به مخازن پلی اتیلن بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

مخزن پلی اتیلن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای آشنایی اولیه با این نوع مخازن، در همین صفحه می‌توانید عکس تانکر آب پلی اتیلنی در انواع و شکل‌های مختلف را ببینید. مخزن پلی اتیلن یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های ساخت مخازن ذخیره‌سازی مایعات را دارد که به خاطر نوع متریال به کار رفته در آن، می‌تواند در شکل‌ها و حجم‌های مختلفی، تولید و به بازار عرضه شود. در واقع پلی اتیلن (Poly Ethylene) یکی از پلاستیک‌های پراستفاده در بسیاری از صنایع است که برای ساخت انواع تانکر آب پلی اتیلنی نیز کاربرد دارد.

 

پلی اتیلن چیست؟

این متریال که از پلیمریزاسین مونومر اتیلن یا اتن ساخته می‌شود، با فرمول شیمیایی n(C2H4) شناخته شده است. که در این فرمول،n  نشان‌دهنده درجه پلیمری شدن است و می‌تواند عدد 100 یا بالاتر باشد. به این معنا که 100 مولکول اتیلن به صورت زنجیروار پشت سر هم، یک مولکول غول‌آسا پلی اتیلن را تشکیل می‌دهند.

 

منبع آب پلی اتیلنی هم به خاطر مواد پلیمری سازنده‌اش، مقاومت بالا و در عین حال انعطاف‌پذیری مناسبی دارد. از طرف دیگر این مخازن پلی اتیلن، با سایر مواد واکنش نشان نداده و از سطح بهداشتی بسیار بالایی برخوردار هستند. به همین خاطر است که به عنوان منبع آب شیرین مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر مواد اولیه پلی اتیلن مصرفی در ساخت تانکر پلاستیکی، از نوع فود گرید باشد – که تمامی محصولات عرضه شده در ناب زیست این ویژگی را دارند – آب نگهداری شده در آن، تغییر رنگ و مزه هم نمی‌دهد.

 

از آنجایی که مزایای مخزن پلی اتیلن بیش از چند موردی است که تا اینجا به آنها اشاره کردیم، بعد از توضیح مختصری درباره فرایند ساخت این نوع منبع اب پلاستیکی، درباره ویژگی‌های آن بیشتر خواهیم گفت.

 

فراآیند تولید مخازن پلی اتیلن

ما مخازن پلی اتیلن را عرضه می‌کنیم و در این قسمت هم می‌خواهیم به توضیح روش تولید این نوع از تانکر پلی اتیلن بپردازیم. شرکت معتبر مخزن آب‌های پلی اتیلنی خود را با روش قالب‌گیری دورانی یا روتیشنال مدلینگ (Rotational Modeling) تولید می‌کند که یکی از جدیدترین روش‌های صنعتی تولید منبع آب پلاستیکی است. در این روش قالب‌گیری توسط دو قالب یک تکه انجام می‌شود و در نتیجه انواع مخزن آب پلی اتیلن به صورت کاملاً یکپارچه هستند.

مخازن پلی اتیلن به چه مخازنی گفته می شود ؟

مخازن پلی اتیلنی همانطور که از نامشان پیداست از مواد پلی اتیلنی تولید می شوند که دارای خصوصیات و مزایای بسیاری می باشند و از این رو در انواع مختلف تولید شده و برای نگهداری مایعات مختلف از قبیل مایعات سبک و سنگین و همچنین مایعات شیمیایی و … به کار برده می شوند .

 

 انواع مخازن پلی اتیلنی :

مخازن پلی اتیلنی دارای انواع تک جداره و دوجداره و سه جداره می باشد و هر کدام مخصوص نگهداری نوع مخصوصی از مایعات می باشد . در زیر به کاربرد های هر کدام از آن ها اشاره می کنیم .

 

مخازن تک جداره معمولا برای نگهداری مایعات در فضای سر پوشیده به کار برده می شوند و نوع دیگری از مخازن تک جداره هستند که رنگی هستند و جهت نگهداری مایعات در فضای سر پوشیده به کار برده می شوند .

 

مخزن دو جداره که نوع دیگری از مخزن پلی اتیلن می باشند و از آن ها جهت نگهداری مایعات در فضای باز در مناطق معتدل به کار برده می شوند .

 

مخازن سه جداره از انواع مخازن پلی اتیلنی می باشند که از آن ها بیشتر برای نگهداری مایعات در فضای باز ، سردسیر و گرمسیر استفاده می شود .

 

انواع مخازن پلی اتیلن تولیدی:

۱ – مخازن پلی اتیلن افقی

 

۲ – مخازن پلی اتیلن سه جداره ضد نور و جلبک

 

۳ – مخازن پلی اتیلن عمودی

 

۴ – مخازن پلی اتیلن مکعبی

 

۵ – مخازن پلی اتیلن بیضی

 

۶ – مخازن پلی اتیلن سم پاشی

 

۷ – مخازن پلی اتیلن انبساط

 

۸ – مخازن پلی اتیلن قیفی

 

 مخازن افقی :

از جمله مزایای مخازن پلی اتیلن افقی که در انواع تک لایه و دو لایه و سه لایه تولید می شوند، قابلیت مقاومت در برابر تابش اشعه  uv می باشد.این مخازن  قابلیت نصب آسان انواع اتصالات در سایزهای استاندارد را دارند و می توان از آن ها در صنایع و همچنین منازل استفاده نمود . مخازن پلی اتیلن اردبیل همچنین قابلیت کاربرد در مناطق سردسیر و گرمسیر را دارند و از آن ها جهت نگهداری انواع مواد شیمیایی و بهداشتی و … استفاده می شود .

 

مخازن پلی اتیلن به علت مقاومت بالا و مناسبی که دارند دوام بالایی در برابر شرایط متفاوت جوی داشته و انعطاف پذیری زیادی نیز دارند و بنابرین زمان کاربردی مفید و نسبتا طولانی نیز دارند و برای نگهداری انواع مایعات سبک و سنگین و مواد شیمیایی به کار برده می شوند .

 

مخازن عمودی :

مخازن عمودی تولید شده در مدل های تک لایه ، دو لایه و سه لایه قابلیت تولید دارند و در برابر اشعه uv مقاوم می باشند و این مخازن قابل استفاده در صنایع و منازل مسکونی می باشد . این مخزن ها حداکثر بهره وری را از حداکثر فضا دارند .

 

مخازن عمودی همچنین قابل استفاده در مناطق سردسیر و گرمسیر می باشد و جهت نگهداری انواع مواد شیمیایی و بهداشتی به کار برده می شوند و همچنین مخازن عمودی به صورت آسان قابل نصب به انواع اتصالات در سایز های استاندارد می باشد و قابلیت نصب یاتاقان و گیربکس جهت ساخت در آن ها وجود دارد .

 

مخازن سم پاشی :

مخازن پلی اتیلن سم پاشی به مقدار مورد زیاد مورد استفاده قرار می گیرند و کار بردی بهینه در صنعت کشاورزی دارند و به دو صورت در انواع استوانه ای  و دو طبقه تولید می شوند.

 

 مخازن انبساط :

مخازن انبساط در صنعت تاسیسات به کار برده می شوند و قابلیت نصب آسان در انواع اتصالات را دارند .

 

مخزن های پلی اتیلنی به صورت دفنی ، زمینی ، هوایی قابل نصب و اجرا می باشند .


 

 قیمت مخازن پلی اتیلن سه لایه در ناب زیست

فرآیند تولید مخازن پلی اتیلن سه لایه شامل مراحل ویژه ای است

 که مختصرا توضیح داده می شود . برای تولید مخازن پلی اتیلن باید فرآیند تولید را پشت سر گذاشت .

 فرآیند قالب گیری که روشی برای شکل دهی به پلاستیک ها در دما های بالا و پایین

 و در شکل قالب باز جهت تولید قطعات تو خالی و یک پارچه و بدون تنش های پسماند می باشد

 و طی این مرحله می توان با کمترین مقدار تولید ضایعات اشکال پیچیده ای را تولید کرد .

 عواملی همچون دما و زمان قالب گیری و روش و سرعت سرد کردن

 و سرعت چرخش قالب و نسبت سرعت محور های چرخش در فرآیند تولید تاثیر گذارند.

جوامع همواره به دنبال بالا بردن کیفیت وسایل مصرفی با صرف هزینه و وقت کمتر بوده اند.

 تاریخ انسان سرشار از نوآوری‌هایی است که هرکدام انقلابی در دانش و صنعت محسوب می‌شوند و تصور زندگی مدرن به شکل کنونی بدون وجود آن‌ها غیرممکن است.  تاریخ به ما نشان داده است که انسان برای اختراع و اکتشاف گاه تنها نیاز به شانس و تصادف دارد. همان‌طور که برنده نوبل بیوشیمی آلبرت گئورگی می‌گوید: » اکتشاف حاصل ملاقات یک ذهن آماده و شانس است! «

 تولید ماده پلی اتیلن اولین بار به طور اتفاقی درسال 1898توسط شیمیدان آلمانی Hans vone pechman سنتزشد.او به هنگام حرارت دادن دی آزومتان،ترکیب مومی شکل سفیدی را سنتز کرد که هم اکنون به عنوان ماده پلی اتیلن شناخته میشود. پلی اتیلن صنعتی شده  در ساخت مخازن جهت ذخیره آب ، مواد غذایی و شیمیایی به کار رفته است.از ویژگی های این ماده که آن را گزینه ی مناسبی جهت ساخت مخازن با کاربرد گسترده کرده است میتوان به واکنش پذیری پایین آن با مواد شیمیایی ،سبک بودن ،شکل پذیری راحت جهت فرایند ساخت اشاره کرد.  

 

خلاصه مزیت های مخزن پلی اتیلن نسبت به سایر مخازن: 

 1_این مخازن سبک وزن هستند در نتیجه جابجایی راحت تر(در صورت خالی بودن با دست) و هزینه ی حمل و نقل کمتری دارند.

 2_با توجه به واکنش پذیری کم با مواد، کیفیت آب ذخیره شده در دراز مدت حفظ میشود همچنین مناسب جهت ذخیره مواد شیمیایی .

4_ طول عمر طولانی دارند چرا که زنگ نمیزنند،خوردگی پیدا نمیکنند و به دلیل روش ساخت یکپارچه( بدون درز هستند) در برابر ضربه مقاوم ترند.

3_طول عمر طولانی دارند چرا که زنگ نمیزنند،خوردگی پیدا نمیکنند و به دلیل روش ساخت یکپارچه( بدون درز هستند) در برابر ضربه مقاوم ترند.

 5_در صورت نیاز به تعمیر ،تعمیرات آنها کم هزینه تر است.

 انواع مخازن پلی اتیلن و موارد کاربرد :

 

مخازن افقی

 

به دلیل داشتن ارتفاع کم معمولا در فضاها و مکانهایی که محدودیت ارتفاعی دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مخازن عمودی

 

مخازن آب  پلی اتیلنی عمودی میزان سطح کمتری را اشغال می کنند و معمولا در فضاهایی که از نظر ارتفاعی محدودیت ندارند مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مخزن پلی اتیلن زیر پله

 

اینگونه مخازن در سه شکل افقی، مکعبی، سینوسی ارائه می شوند .

 

مخازن مکعبی و کتابی

 

اینگونه مخازن آب پلی اتیلنی باعرضی کمتر از 70 سانتی متر و در حجم های 100 لیتر تا 2000 لیتر تولید می شوند. مخازن آب پلی اتیلنی مکعبی معمولا برای مکانهایی مانند داخل پارکینگ آپارتمان های بزرگ و امثالهم که به مخازن بزرگ و در عین حال با عرض کم نیاز دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آردینی اوخو
جمعه 27 اسفند 1400
بؤلوملر :