مقدمه ای بر انواع برج خنک کننده

برج خنک کننده بر اساس نوع تبخیر آب میتواند تقسیم بندی شود:

بر اساس نوع تبخیر آب، برج خنک کننده را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: برج خشک (dry tower) و برج محول (wet tower).

برج خشک

در این نوع برج خنک کننده، تبخیر آب با استفاده از هوای سرد صورت می‌گیرد. در این حالت، آب به صورت جامد چگال شده در لوله‌های فلزی قرار دارد. این نوع برج خشک در مناطق با رطوبت پایین مناسب است.

آشنایی با برج های خنک کننده | کولینگ تاور | Cooling Tower

در این مقاله و مقالات بعد سعی خواهیم کرد تمامی نکات ریز و ضروری برج ها را بررسی کنیم تا بتوانیم برای شما دیدگاهی ایجاد کنیم تا بتوانید با اطلاعات کامل اقدام به خرید این دستگاه انجام بدید. از آنجایی که این اولین پست ما است، بیشتر به شناخت ابتدایی آن پرداخته و در پست های بعد به صورت تخصصی حتی مطالبی در مورد نگهداری آن در فصل زمستان خواهیم پرداخت. برج خنک کننده یا کولینگ تاور (Cooling Tower)، دستگاهی است که گرمای بوجود آمده در فرآیندها، ماشین‌ها و دستگاه‌های صنعتی را از آب در حال جریان دریافت و از طریق تبخیر آن را به اتمسفر انتقال می‌دهد و مجدداً آب خنک را به سیستم برمی‌گرداند. در برج خنک کن، بخشی از آب با دریافت گرما از فاز مایع به فاز بخار تبدیل شده و به اتمسفر وارد می‌شود. هنگامی که این تبخیر انجام شود با توجه به انرژی که از آب گرفته شده، میزان دمای مابقی آب که به صورت سیال است کاهش می‌یابد. به این پدیده، سرمایش تبخیری (Evaporative Cooling) می‌گویند و این همان چیزی است که در کولینگ تاور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دستگاه در کجا استفاده می شود؟

برج خنک کن به صورت گسترده در انواع صنایع به کار می‌رود؛ از جمله در صنایع نفت، پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه حرارتی، نیروگاه اتمی، کارخانجات شیمیایی، غذایی، دارویی، صنایع ذوب فلزات، ریخته ‌گری، کوره‌های القایی، صنایع تولید لاستیک و پلاستیک، صنایع تولید شیشه، صنایع تولید سرامیک و کاشی، صنایع تولید خودرو، صنایع رنگ، کارخانجات تولید لبنیات و مواد غذایی، صنایع تولید کاغذ و تقریباً هر جایی که در پروسه تولید و ساخت نیاز به آب خنک باشد.

 

چرا در بالای ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری نصب می‌شود؟

برای خنک کردن هوای درون ساختمان از تجهیزات سرمایش استفاده می‌شود. تجهیزات اصلی یک سیستم سرمایش عبارتند از: چیلر، برج خنک کن، فن کوئل، هواساز و پمپ.

کولینگ تاور

اطالاعات بیشتر: چیلر چیست؟ چیلرها آب بسیار سرد با دمای 5 تا 10 درجه سانتیگراد تامین می‌کنند؛ این آب سرد وارد فن کوئل و هواساز می‌شود و هوای داخل ساختمان را خنک می‌کند. چیلر در هنگام کار گرم می‌شود و برای فعالیت مداوم و موثر نیاز به خنک کردن آن می‌باشد. کولینگ تاور برای خنک کردن چیلر به کار می رود. برج خنک کن، گرمای چیلر را گرفته و به هوا می‌فرستد. انتخاب چیلر و برج خنک کن برای ساختمان وابسته به شرایط آب و هوایی منطقه می‌باشد. شرایط انتخاب در شهر تهران در جدول زیر نشان داده شده است.

کولینگ تاور چگونه کار می‌کند؟

سیستم‌ها و فرآیندهای صنعتی حرارت زیادی را به شکل آب داغ تولید می‌کنند که این آب باید خنک گردد. این آب داغ از داخل کولینگ تاور عبور می‌کند و در معرض هوای خشک و خنک محیط قرار می‌گیرد. گرما بوسیله تبخیر دفع می‌گردد. این آب خنک مجدد وارد فرآیند شده و گرم می‌شود، این سیکل بارها و بارها تکرار می‌شود. آبگرم در برج خنک کن بوسیله نازل به قطرات ریز تبدیل شده و بروی پکینگ پاشیده می‌شود که موجب افزایش سطح تماس و افزایش میزان تبخیر می‌شود. فن که بالای برج خنک کننده قرار کرفته است هوا را از پایین دستگاه به سمت بالا، در خلاف جهت آب هدایت می‌کند، این هوا، گرما و آب تبخیر شده را به اتمسفر خارج می‌کند. توجه داشته باشید که اقزایش راندمان سیستم طی شرایط مهندسی و برنامه ریزی شده ممکن استف فقط کافیست با کارشناسان ناب زیست تماس بگیرید و در این خصوص از ایشان راهنمایی دریافت کنید. طی خروج گرما به کمک هوا به هوای بیرونی اطراف برج، آب گرم در این فرآیند خنک شده و بخشی از جرم خود را از دست می‌دهد که به صورت تبخیر همراه با هوا خارج می‌شود، سپس این آب خنک در تشت دستگاه جمع شده و به سمت سیستم مکش می‌شد. کولینگ تاور به دلیل تبخیر مداوم آب مصرف آب بالایی دارد به طوریکه در مناطق خشک و کم آب می‌توان از برج خنک کن مدار بسته ، هیبریدی، آدیاباتیک یا خشک استفاده نمود و میزان مصرف آب را کاهش داد.

شنبه 25 شهریور 1402
بؤلوملر :