مخزن پلی پروپیلن


برای ذخیره اسید و مواد شیمیایی معمولا از مخزن پلی پروپیلن تک لایه استفاده می شود، به دلیل کیفیت پایین و نا آگاه بودن بسیاری از استفاده کنندگان از مخزن پلی پروپیلن اسید و مواد شیمیایی با مشکل مواجه می شوند.

 

تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا از مشکل های احتمالی جلوگیری کنیم.

 مخزن پلی پروپیلن

با توجه به خاصیت ضد خوردگی پلی اتیلن HDPE 3840 این ماده پایداری بسیار بالایی  به مخزن برای اسید و مواد شیمیایی می دهد .  به همین دلیل مخزن پلی پروپیلن سنگین ، برای نگهداری بسیاری از انواع اسید ها مانند اسید سولفوریک ، اسید استیک ، اسید کلریدریک و اسید فسفریک  می تواند بهترین و اقتصادی ترین گزینه باشد . نشتی یکی از مشکلاتی است که ممکن است این مخازن در محل جوشکاری به آنها دچار شوند  همچنین مخازن پلی پروپیلن در مقایسه با مخازن استیل ضد زنگ و ضد اسید بسیار ارزان تر و اقتصادی تر هستند . در نهایت لازم به ذکر است که در خصوص اسید نیتریک باید دقت بیشتری نمود و بهتر است سالیانه یا دو سالانه مخازن پلی پروپیلن را تعویض کنید .

 

از ضروریات واحدهای صنعتی ، نگهداری مواد خورنده مانند انواع اسید و باز است . معمولا در صنعت این مواد خورنده در بخشهای مختلف تولید به کار گرفته می شوند . ملاحظاتی در خصوص مسائل ایمنی وجود دارد که بایستی با دقت بسیار رعایت شوند . برای یک خرید موفق و نگهداری ایمن مخزن اسید و مواد خورنده به موارد ذیل توجه فرمایید .

 

کاربری

 

سازگاری شیمیایی

 

دمای محل کار

 

چگالی سیال

 

اندازه مخزن

 

لوکیشن فیزیکی

 

اب و هوای منطقه

 

سرویس و نگهداری

 

مسائل ایمنی

  

 

تعیین محل قرار گیری مخزن برای اسید و مواد شیمیایی :

 

 

قصد دارید مخزن اسید خود را کجا قرار دهید ؟    این یک سوال ساده است ولی در عین حال پاسخ به آن بخش مهمی از طراحی و انتخاب مخزن اسید شما را در برخواهد ګرفت    .

 

مخزن اسید را می توان درون یا بیرون ساختمان و یا نزدیک به سایر ابزار و وسایل و یا جدا و دور از آنها نصب و نگهداری نمود .  اگر قرار است که مخزن در .محیط خارجی و بیرون قرار گیرد، مهندسین باید درګیرمسائلی چون بودن در زیر آفتاب و باران ، وزش بادهای شدید، ایمنی در برابر تصادف و برخورد ماشینهایی .مانند لیفتراک یا خودرو از عوامل محیطی باشند . کف جایی که مخزن قرار است نصب شود باید به تمامی صاف و هموار و تراز و بدون کوچکترین سنگریزه باشد بنابراین زیر سازی باید به دقت مورد توجه باشد. سایز مخزن و وزن آن از دیگر مواردی است که باید در زیر سازی مد نظر داشته باشید .

 

مطمئن شوید که فضای کافی برای مخزن اسید مدنظر خود دارید . کف باید از سطح قاعده مخزن بزرگتر باشد. به صورت تیپیک ، سطح باید دست کم حدود یک متر بزرگتر از قطر مخزن باشد تا بتوان به راحتی مراحل نصب مخزن را انجام داده و نیز در برابر تورم و یا فرورفتگی احتمالی مخزن کارا باشد .

 

این نکته خیلی مهم است که به درستی کف و پایه های هر مخزنی را مهندسی و طراحی نمود . مخزن پلی پروپیلن شرکت مخزن پلاس دیوارهای خیلی ضخیم و محکمی دارد . برای نصب صحیح و درست یک مخزن اسید خیلی مهم است که مخزن بر روی یک پایه صاف ، پاکیزه و تقویت شده سیمانی قرار گیرد . نبایستی هیچگونه سنگریزه یا سنگی در زیر مخزن قرار گیرد ، زیرا در طول زمان منجر به شکاف و ترکیدگی مخزن شده و طول عمر منبع اسید را به شدن کاهش می دهد .

 

جنس مخزن برای اسید :

 

 مخزن پلی پروپیلن برای دخیره سازی محبوب ترین نوع مخزن است.

این منابع باید از نظر وزن مخصوص اسید ، رتبه بندی شوند . نکته بسیار مهم دیگر انتخاب مناسب اتصالات و واشرها با توجه به نوع اسید و بررسی سازگاری آن با موارد اشاره شده می‌باشد . بدلیل مقاومت بالای استیل ، پلی پروپیلن و همچنین پلی پروپیلن در مقابل خورندگی ناشی از واکنشهای شیمیایی، جنس مخزن اسید اصولا از انواع مختلف این متریال و خانواده های آنها تهیه می گردد .

  

چنانچه سیال درون منبع ضد اسید دارای دمایی کمتر از ۶۸ درجه. سانتی گراد باشد قاعدتا دارای جنس بدنه پلی پروپیلن صلب خواهد بود .

منبع یا مخزن اسید چنانچه سیال و ماده درون منبع دارای دمای پایداری بیشتر از .۶۸ درجه تا نهایتا ۱۰۸ درجه سانتی گراد باشد دارای جنس بدنه پلی پروپیلن خواهد بود .

نهایتا چنانچه دمای محلولی که درون منبع ذخیره مواد قلیایی و اسیدی ریخته خواهد شد. یا بدلیل واکنش های گرما زا بیش از ۱۰۸ درجه .تا نهایتا ۱۴۸ درجه سانتی گراد باشد می بایست از مخزن استیل استفاده نمود .

با توجه به خوردگی زیاد اسید ها در دمای بیشتر از این حد می بایست به سراخ فلزات گرانبها همچون پلاتین و تیتانیوم رفت .

امروزه تانکرهای اسید را در برخی از کشورها از جی آر پی نیز تولید می نمایند . این شرکت تجربه خوبی در این زمینه ندارد لذا در این مقطع از تشریح کارآیی کامپوزیت در نگهداری سیالات اسیدی و قلیایی خودداری می نمائیم .

 ----------

قیمت مخزن اسید و مواد شیمیایی:

قیمت مخزن نگهداری و ذخیره محلول ها و سیالات اسیدی پارامتری وابسته به فاکتورهای مختلفی است .  ظرفیت مخزن ، دمای سیالی که قرار است درون مخزن نگهداری شود ، درجه اسیدیته سیال درون منبع ، دفنی یا غیر دفنی بودن منبع و نهایتا اتصالاتی است که قرار است روی منبع بسته شود .

 

رتبه بندی قیمت مخزن اسید به ترتیب زیر است :

کمترین قیمت این مخازن مربوط است به مخزن برای اسید و مواد شیمیایی .

دومین رتبه در قیمت مربوط به منبع اسید پلی پروپیلن میباشد .

سومین و بالاترین قیمت از جنس بدنه استیل میباشد .

همچنین پارامترهای قیمت وابسته به مشخصات زیر است :

ظرفیت منبع نگهداری اسید .

دمای سیالی که درون مخزن نگهداری می شود .

دفنی یا غیردفنی بودن منبع اسید .

عمودی یا افقی بودن .

جنس بدنه مخزن .

 

محل استقرار منبع ذخیره اسید :

هنگام نصب مخزن برای اسید و مواد شیمیایی ، نکات زیر را در مکان استقرار مخازن در نظر بگیرید .  هدف از این کارها جلوگیری از حوادث عمدی و غیر عمدی و محافظت از مردم و محیط زیست است .

 

شرایط محیطی محل قرارگیری .

بزرگراه ها و مسیرها اصلی .

ساختمان های اطراف .

بررسی وجود مواد ناسازگار در محیط مثل مواد قلیایی و اکسید کننده قوی .

وجود مسیرهای جریان آب در محل .

در جهت کم هزینه تر بودن نصب مخزن اسید روی سطح زمین و همچنین آسانتر بودن پمپاژ از مخازن ،  و از طرف دیگر دسترسی آسانتر به مخزن در جهت بازرسی و نگهداری و انجام تعمیرات ناشی از خوردگی اسید ،  منابع اسید بهتر است روی سطح زمین نصب شده و مورد بهره برداری قرار گیرند .

مخازن پلی پروپیلن 

تانکرهای اسید میتوانند افقی و یا عمودی باشند . منبع افقی معمولا از نظر تعمیرات و نگهداری دارای شرایط بهتری هستند اما مخازن عمودی دارای مزیت اشغال کمتر فضای کاری هستند . همچنین کنترل سطح مایع در مخازن عمودی راحتتر است . مخازن افقی باید دارای پایه های بسیار مستحکم و در صورت امکان دارای پایه های بتنی باشند .

 

نوع و دفعات بازرسی و نگهداری باید با استفاده از روش ارزیابی .ریسک مبتنی بر کار مخزن برای اسید و مواد شیمیایی ، تاریخچه نگهداری و میزان خوردگی شناخته شده تعیین شود . فقط پرسنلی که دارای صلاحیت و مجوز مناسب هستند و خطرات را کاملاً درک می کنند ، باید این کار را انجام دهند .


تعمیرات و نګهداری مخزن اسید :

نوع و دفعات بازرسی و نگهداری باید با استفاده از روش ارزیابی .ریسک مبتنی بر کار مخزن برای اسید و مواد شیمیایی ، تاریخچه نگهداری و میزان خوردگی شناخته شده تعیین شود . فقط پرسنلی که دارای صلاحیت و مجوز مناسب هستند و خطرات را کاملاً درک می کنند ، باید این کار را انجام دهند .

 

خوب است که قطعات مورد نیاز برای نصب را در یک برنامه تعمیر و. نگهداری پیشگیرانه ، شامل جزئیات بازدید و تعمیرات ذکر کنید . طبق قانون سیستم های تحت فشار ، معاینه منبع ، لوله کشی و اتصالات باید توسط شخص ذیصلاح انجام شود .  این شخص می تواند یک مهندس بازرسی تخصصی باشد که توسط یک شرکت بیمه استخدام شده باشد .

مخزن پلی پروپیلن

مخزن آب یا تانکر آب یک ظرف برای ذخیره آب است. مخازن آب برای تامین آب ذخیره برای استفاده در بسیاری از کاربردها نظیر ذخیره و نگهداری مایعات و آب آشامیدنی، کشاورزی و آبیاری، آتش نشانی، ذخیره و حمل سوخت و مواد شیمیایی و مواد غذایی و همچنین بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می شود. استفاده کنندگان معمولا شامل ساختمان های مسکونی، ادارات، هتل ها، بیمارستان ها، منازل، کارخانجات، صنایع، تولیدی ها و سایر استفاده کنندگان است.

 

انواع مخزن آب

 از مواد مختلفی برای ساخت مخزن آب استفاده می شود:  مخازن پلاستیکی (پلی اتیلن، پلی پروپیلن)، مخازن فایبرگلاس(GRP)، بتن، سنگ، فولاد (جوش داده شده یا پیچ و مهره، کربن و یا ضدزنگ).

 

مخزن جی آر پی چیست

پلاستیک تقویت شده شیشه ای (به اصطلاح مخزن فایبرگلاس یا  مخزنGRP) به عنوان یک پلیمر تقویت شده با فیبر ساخته شده از یک ماتریس پلاستیکی تقویت شده با الیاف نازک شیشه ای است. GRP  یک ماده ارزان قیمت، سبک وزن، بسیار قوی و مقاوم است و می تواند به راحتی با استفاده از فرآیندهای قالب سازی تشکیل شود. به این دلیل است که مخازن آب سنتی بیشتر با مخازن GRP جایگزین می شوند. این مخازن همچنین بعنوان مخزن آب ذخیره سازی SMC، مخزن ذخیره آب FRP، مخازن SMC، مخزن پانل FRP، مخزن پانل GRP، مخزن آب GRP، مخزن پانل GRP ، مخزن مدولار اس ام سی و غیره نامیده می شود. این مخازن میتواند جهت ذخیره آب سرد و گرم مورد استفاده قرار گیرد.

 

مزایای استفاده از  مخزن های GRP

مخازن GRP بسیار با دوام هستند و می توانند وزن سنگین، هوا، بارها و غیره را تحمل کنند

قیمت ارزان و وزن بسیار کم

مقاومت و عملکرد بسیار عالی در برابر UV

انتخاب مخزن های ضدعفونی برای جلوگیری از انجماد

سطح صاف مخزن آب از چسبندگی خاک و رشد باکتری جلوگیری می کند

عدم تماس عناصر فلزی با محتویات مخزن آب

می تواند به راحتی از یک مکان به به مکان دیگر منتقل شود

مخازن SMC  به راحتی می تواند در هر زمان درصورت افزایش نیاز ذخیره سازی گسترش یابد

تعمیر و نگهداری مخازن و پنل های SMCمی تواند بصورت مداوم و بدون نیاز به تخلیه انجام شود.

 مخزن پلی پروپیلن چیست

مخازن پلی پروپیلن برای استفاده به عنوان منبع ذخایر آب برای مقاصد صنعتی و آتش نشانی و جمع آوری آب باران یا فاضلاب استفاده می شود.

مخازن پلی پروپیلن با چگالی بالا برای آب آشامیدنی طراحی و ساخته شده اند تا برای ذخیره مواد غذایی، آب آشامیدنی و جمع آوری آب باران و یا فاضلاب تولید شوند. این مخازن با پلی پروپیلن خطی که مواد غیر سمی است و با توجه به مقررات، دستورالعمل ها و استانداردهای موردنیاز تولید می شود.

فرایند قالب ریزی چرخشی و استفاده از پلی پروپیلن خطی با چگالی بالا ، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر عوامل شیمیایی، مقاومت در برابر تغییرات دما، شرایط نامساعد جوی و اشعه UV را ایجاد می کند. این مخزن ها شفاف نیستند و این ویژگی مانع می شود تا مایع ذخیره شده در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد و رشد جلبک را به حداقل می رساند.

دوشنبه 1 فروردین 1401
بؤلوملر :